Foredrag med Erik Andersen

Postet av Driv Idrettslag - Håndball den 2. Mar 2011

I forkant av årsmøtet i håndballgruppa, hadde styret invitert til foredrag med Erik Andersen. Det stilte ca 25 personer fra Driv håndball, hvor det må sies at damelaget var godt representert som en mental oppvarming før kveldens hjemmekamp.

Eriks meritter er blant annet eliteseriespill for Elverum, Bækkelaget og Fredensborg/Ski som målvakt. Han har blant annet vært trener i Bækkelaget, på landslaget sammen med Gunnar Pettersen, og nå i Follo HK. Han har også jobbet i mange år som politi i Oslo med stor vekt på forebyggende virksomhet i forhold til barn og unge.

Foredraget handlet mye om det å bygge kultur i en klubb og viktigheten av en felles plattform å bygge videre på. For å skape et aktivt miljø, hvor vi får med mange personer til å bidra, er det viktig for idrettslaget å bidra positivt i nærmiljøet også utenfor idrettsarenaen.

Han snakket videre om målsetning. Alle setter seg, bevist eller ubevist, mål på egne eller andres vegne. Det er viktig at alle lag setter seg felles mål og at alle spillere, trenere og foreldre er med på å jobbe mot det felles målet. Han poengterte viktigheten med oppriktig vurdering av egne prestasjoner.

Å nå målene handler mye om dialog og det å bli sett. Dette er veldig viktig å tenke på for de som jobber med barn. Han tok også opp viktigheten av å prate sammen, noe som er like viktig hjemme som på trening.

Mye av essensen i foredraget handlet om å bruke energi på det du kan gjøre noe med. Det som er gjort får du ikke gjort noe med, se fremover på nye oppgaver. Å ha humør og humor i et lag er veldig viktig.

Etter foredraget var de fleste enige om at dette hadde vært inspirerende og givende i videre arbeid med barn og unge i håndballgruppa. Ved neste anledning håper vi å se ennå flere medlemmer.